Piyonlar ne işe yarar? Oyunsonunda Piyonlar Vezir çıkmaya yarar. Ama oyunun daha erken aşamasında arkasında taşlarımızı GELİŞMEK için güvenli bir bölge yaratılmasını sağlar. Rakip taşların tutunabileceği kareleri ortadan kaldırır. Eğer tahtanın ortasında Piyonlara sahip olursanız rakibiniz taşlarını orada yerleştirecek kare bulmakta zorluk çeker.
Bu oyunda Siyah kirpiye benzeyen bir konuma saldırılardan uzak kalabilceği düşüncesiyle girer. Ne olacağına bakın.
1.e2-e4 e7-e6
Siyah FRANSIZ SAVUNMASINI oynuyor.
2.d2-d4
Neden olmasın? Rakibiniz merkeze ikinci Piyonunuzu da yerleştirmenize izin veren bir hamle oynarsa Piyonunuzu sürmekte tereddüt etmemelisiniz.
2… Ag8-f6?
e Piyonunu TEHDİT EDİYOR, ama bu şekilde FRANSIZ SAVUNMASI oynanmaz. Doğru hamle d7-d5 ile Beyazın merkezine saldırmaktır.
3.Ff1-d3 Ab8-c6 4.Ag1-f3 Ff8-e7
Siyah şimdiden kendi taşlarına uygun kareler bulmakta zorluk çekiyor. Bunun yerine Ff8-d6 oynasaydı, ne yapardınız? Umarım e4-e5 oynardınız, bu şekilde PİYON ÇATALI atarak Fili veya Atı kazanırsınız. Beyazın saldırı için Piyonlarını nasıl kullandığına dikkat ediniz. Ff8-b4 zaman kaybı olacaktı – c2-c3 Fili kovalayacaktı. Dolayısıyla Siyah güvenli oynamaya çalışıyor.
5.h2-h4
En iyi hamle olduğu söylenemez, ama Beyaz eğer Siyah rok atarsa uygulayabileceği güzel bir plan gördü.
5… 0-0? 6.e4-e5
Piyonlarını gene rakip taşları uzaklaştırmak için kullanıyor.
6…. Af6-d5
Beyazın bir sonraki hamlesini tahmin edebilir misiniz?
7.Fd3xh7+
Beyaz Siyah Şahı ortaya çıkartabilmek için bir Fil FEDA EDER.
7… Şg8xh7 8.Af3-g5
Siyah ne yapabilir? Eğer 8…Şh7-g8 0ynarsa ne olacağını görüyor musunuz? 9.Vd1-h5 (h7’den SURATTAN NAT TEHDİT EDİYOR) 9..Kf8-e8 (Şaha yer açmaya çalışıyor) 10.Vh5-h7+ 10…Kh8-f8 11.Vh7-h8#(Arka yatay matı). Eğer Siyah 8…Şh7-g6 oynarsa ne var? O zaman 9.h4-h5+, gelir ve Şah Filin ateş alanına girer. 9…Şg6-h6’dan sonra 10.Ag5xf7+’yi bulmalısınız (veya Ag5xe6+)AÇARAK ŞAHTIR ve Veziri kazanır.
Bu pozisyonlarda hoşlanmayan Siyah Atı alır
8…. Fe7xg5 9.h4xg5+
h hattı boyunca AÇARAK ŞAH . Şimdi 5.hamlede Beyazın neyi planladığını anlıyoruz.
9…. Şh7-g8
Beyazın bir sonraki hamlesini bulabilmelisiniz.
10.Vd1-h5
h7 veya h8’den SURATTAN MAT TAHDİT EDİYOR.
10…. f7-f5
Şaha f7’den kaçabileceği kare yaratmaya çalışıyor. Beyazın oyunu nasıl bitirdiğini bulabilir misiniz?
Vh5-h7+ veya Vh5-h8+ değildir çünkü o zaman Siyah Şah f7’den kaçabilir. onun yerine kaçış kapısını kapatırız ve Siyahın SURATTAN MATTAN kurtuluşu olmaz.
11.g5-g6 Kf8-e8 12.Vh5-h8#
“Birisi kapıyı açık unutmuş” der Beyaz Şah. “Siyah Atlar ahırdan kaçmışlar” Bunun üzerine Cem’i Demir’i, Emre’yi ve Fatih’i atları yakalamaya yollar.
H Borochow – Reuben Fine
Pasadena, 1932
1.e2-e4 Ag8-f6
Buna ALEKHİNE SAVUNMASI denir. Bazen ustalar tarafından oynanır ama şimdilik sizin oynayabilmeniz için zordur.
2.e4-e5 Af6-d5
E mre atı yakalamaya çalışıyor.
3.d2-d4
Demir de harekete geçiyor.(c2-c4’de iyi bir hamledir. Siyah o zaman d7-d6 ile Beyaz Piyonlara saldırmalı.)
3… Ab8-c6? 4.c2-c4
C em ata ipini atar ama At yine kaçar.
4… Ad5-b6
5.d4-d5
Demir c6’daki atın peşinden koşar, ama At E mre’nin tarafına zıplar ve onu devirir. Zavallı Emre!
5…. Ac6xe5 6.c4-c5
C em kementini yine atar, ama gene b6’daki At kaçar.
6… Ab6-c4
Beyazın bir sonraki hamlesini bulabilir misiniz? Atlar çaresizce birbirlerine tutunmuş vaziyettedirler. f1’deki Fil e5’deki At tarafından SAVUNULAN c4’deki Ata SALDIRMAKTADIR. Tek yapmamız gereken e5’deki Attan kurtulmaktır. işte bu noktada F atih oyuna giriyor.
7.f2-f4
Atı kazanıyor, ama Siyah hala sorun çıkartabilir.
7… e7-e6
Eğer Beyaz Atı hemen alırsa Siyahın h4’den tehilikeli bir şahı vardır (ÖLÜMCÜL ÇAPRAZ) bu sebeple Beyaz bu fikri engelliyor önce. Atlar birbirlerine bağlanmıştır bu yüzden kaçamazlar.
8.Vd1-d4 Vd8-h4
Kim korkar şahtan? Ben değil! Beyaz hepsini gördü ve önlemini aldı.
9.g2-g3 Vh4-h6
Siyah Vezir hala rahatsızlık veriyor. Şimdi Beyaz f4xe5 oynarsa ne olacağını görüyor musunuz? Evet, Vh6xc1 (Fatih AÇMAZDADIR)
10.Ab1-c3
Sakin bir şekilde a1’deki Kalenin c1’deki Fili korumasını sağlayarak Fatih’i AÇMAZDAN ÇIKARTIYOR .
10… e6xd5
En sonunda, Fatih adamını yani atı yakalıyor. Bu aynı zamanda Siyah Vezire karşı AÇARAK SALDIRIDIR . Siyah bir At kaybettiğinden ve pozisyonu dökülmeye başladığından burada terketti.
Reuben Fine , bu oyunu kaybettikten birkaç yıl sonra dünyanın en iyi oyuncularından biri oldu. Merkezde Piyonlar olmadan birşeyler yapabileceğini düşünmüştü ama yanıldı.
BUNU EVDE TEK BAŞINIZA DENEMEYİN ÇOCUKLAR!
YARDIMCI İPUÇLARI
1 .Merkezde her zaman en azından bir Piyon bulundurmaya çalışın. Oyunlarınıza bunu yapabilmek için 1.e2-e4 e7-e5 ile başlayın.
2.MERKEZ KONTROLÜNÜ UNUTMAYIN. Eğer merkezde Piyonlarınız varsa rakip taşları kovalamak için kullanıp kullanamayacağınızı kontrol edin.
3 .Piyonlarınızı kendi taşlarınıza yapılacak saldırıları engelleyebilmek için güvenli bir bölge oluşturmakta kullanın. Eğer Beyazsanız Erlerinizi e4 ve d4’e, Siyahsanız e5 ve d5’e koyabilmek iyidir.
4. Rakibinizden daha fazla ALANA sahipseniz, taş değişimlerinden sakının. Rakibinizden daha az ALANA sahipseniz, konumunuzu rahatlatmak için taş değişmeye çalışın.